суботу, 26 березня 2016 р.

Розвиток креативної особистості засобами слова

Майбутнє нашого суспільства-творчо обдарована особистість,
здатна  до гнучкого і швидкого мислення, багатогранна,культурна, інтелек-
туальна. Особистість, яка здатна самовиражатись у різних видах діяльності.
Найбільша роль у самореалізації  кожного  школяра належить засобам мо-
ви.
            Навчити дітей виразно читати – одне із головних завдань початкової школи .
          У дітей ,що набули такої навички, краще розвивається пам' ять, образ-
не й логічне мислення, уява й уявлення, зв’язна мова,  загальна мовна культура.
        Загальний мовленнєвий розвиток особистості значною мірою залежить саме від того,  як уже в дошкільному і молодшому віці буде прищеплено
дітям інтерес до рідного слова,бажання постійно пізнавати  в рідній мові щось нове, «відкрити» для себе маленькі таємниці мовної глибини.
        Виразного читання слід  навчати всіх дітей, оскільки в кожного з них  є
певні природні творчі дані,які вчитель може поступово розвивати . Кожний з них зуміє правильно говорити, логічно виражати свої думки,емоційно
впливати на співрозмовника.
          Привчаючи учнів свідомо сприймати тексти, а потім працювати над ними, учитель виробляє в читців навички думати над прочитаним . Якраз
з цього починається оволодіння мистецтвом  виразного читання, опанування одним із засобів розкриття багатогранної  краси літератури.
         Тематико-жанрова особливість художніх творів, а також особливості інтелектуального розвитку учнів початкових класів зобов’язують вчителя
застосовувати на уроках читання різні види роботи з використанням відповідних принципів і методів виразного читання.Це певною мірою ускладнює роботу педагога, проте дає змогу зробити уроки читання, а
часто й мови змістовними, цікавими,активізувати на них      пізнавальну й розумову діяльність учнів.
        Розкриття читцем думок, почуттів автора та визначення його   ставлен-
ня до подій ,героїв твору передбачає усвідомлення учнем того,що сказав письменник,що його схвилювало й змусило написати твір, про що цей
твір .Розуміння цього допомагає вчителеві ,а пізніше й учням у пошуках
необхідних інтонаційних варіантів.
        У процесі підготовки твору до читання слід користуватися рядом методів,
які не лише допомагають  у засвоєнні художніх творів ,а й сприяють вихованню учнів як творчих виконавців тексту.
      Найдоступнішими методами , якими вчитель-читець користується   у процесі підготовки учнів до виразного читання, є: пояснення-розповідь, бесіда, звукова ілюстрація, вправи.
       Метод пояснення-розповідь використовується майже завжди перед виразним читанням художнього тексту і є ,по суті ,своєрідною підготовкою учнів до слухання твору і до   його читання. В доступній для дітей формі  вчитель коротко розповідає  про письменника, пояснює головну ідею твору, створює відповідний настрій, тобто здійснює підготовку учнів до свідомого, емоційного сприймання того , що буде прочитано.
            Метод бесіди, який іноді необхідний на підготовчому етапі  до виразного читання, частіше використовується після  виконання твору, коли вчитель допомагає своїм слухачам з'ясувати ідейне спрямування тексту, а разом з цим  визначає з учнями мету їх читання .І , що найголовніше,     - бесіда  робить  учнів не пасивними слухачами ,а активними творцями    , і    це ще більше активізує їхнє свідоме читання.
    Метод  ілюстрації  вчителем тексту за допомогою читання посідає помітне місце на уроці . Перше  враження, перша оцінка учнями почутого залежить від того, як саме буде прочитаний твір учителем . Діти не завжди можуть одразу правильно і добре прочитати текст, часто необхідна ще й   додаткова робота під час опрацювання окремих частин твору.
       Щоб навчити виразно читати , треба систематично проводити вправи з розвитку і контролю дихання, дикції та голосу, вправи на артикуляцію, потрібно насамперед навчити учнів володіти усним словом, яке має бути виразником їхніх думок, почуттів; навчити їх впливати на клас за  допомогою інтонації.
      В основі занять з техніки мовлення лежать вправи з роз витку і контролю дихання, дикції та голосу .
    Дихання має бути спокійним,безшумним, плавним . Таке дихання називають реберно-діафрагматичним. У результаті постійних і регулярних тренувань до такого типу дихання звикають  усі  дихальні органи.
     Необхідність тренувальних вправ для дітей початкових класів мотивується тим  , що в цьому віці в них розвиваються всі органи дихання, і тренування сприятиме їх нормальному розвитку та застрахує від перевантаження  в    старшому віці.
    Голос- єдиний інструмент,  завдяки якому через усне  слово вчитель доносить до класу ідеї, думки, почуття.  І ,якщо голос  відзначається особливою рухливістю, можна говорити і про гарне інтонаційне звучання тексту. Добре знаючи, якими властивостями наділений людський голос, учитель може навчити дітей виразного читання, спираючись на їхні природні голосові дані чи навіть поліпшуючи їх.
     У процесі виконання вправ розвиваються властивості голосу, зокрема сила, висота, тембр, темп, діапазон, політ і рухливість. Окремі з цих властивостей змінюються у зв’язку з віковим розвитком дітей.

     Першорядне завдання читця віршів полягає в тому, щоб збагнути всю важливість  його ритму, уміти вільно ним володіти як художнім засобом . Ритм- це « пульс вірша», осмисленість якого дає  необхідні для читача впе                                    вненість , невимушеність і різноманітність інтонацій. Завдяки   ритму             кожне слово у вірші несе велике смислове й емоційне навантаження,звучить значно виразніше, ніж  у прозі.
        
                       
       Сучасна школа-це керування різними видами  навчально- пізнавальної діяль ності школярів.Сьогодні школа в нашому суспільстві-найважливіший фактор гуманізації суспільно-економічних відносин, спрямованих на формування нових життєвих установок особистості.
          В умовах демократизації та національного відродження система освіти ,яка завжди відзначалася тим,що була орієнтована на підготовку не просто спеціалістів,а людей ,які б відповідали певним соціальним потребам сучасності,повинна забезпечити якісно новий рівень загальноосвітньої,професійної,наукової підготовки,всебічний розвиток кожної людини як особистості і найвищої цінності суспільства.Починати необхідно вже з початкової школи,адже саме вона має навчити дітей вчитися, прищепити інтерес до знань,прагнення  самостійно збагачуватися ними.
          І тому основне завдання вчителя- добиватися того, щоб кожен урок сприяв розвитку пізнавальних інтересів дітей та їхньої зацікавленості у здобутті знань.Зацікавленість-ефективний засіб успішного навчання,необхідна умова досягнення позитивних наслідків. Лише тоді ,коли дитина зацікавиться матеріалом,у неї з'явиться бажання дізнатися про нього більше.

                    Розвиток пізнавальної активності має на меті:
·       Підвищити рівень розвитку дітей і розширити їхній світогляд для того, щоб вчити спостерігати, думати , аналізувати, розмірковувати,розвивати образне і логічне мислення,уяву; формувати навички планування, аналізу,самоконтролю, вміння висувати нову мету й перспективи;
·       Викликати бажання самостійно займатися навчальною діяльністю;
·       Виховувати наполегливість, волю, впевненість у досягненні мети;
·       Знайти шлях до серця кожного учня,створити умови для розвитку здібностей,закладених у дитині природою.
            Сьогодні найголовніше, мабуть, - те, що без творчих людей неможливий прогрес суспільства Тому, в першу чергу , потрібно дбати про розвиток творчих здібностей обдарованих дітей. Яких же дітей необхідно називати обдарованими і що таке обдарованість ? Обдарованість-своєрідне поєднання здібностей, єдність,яку вони складають у своїй взаємодії; обдарованість містить у собі здатність до узагальнення інтелектуальну потенцію,високу креативність та високий рівень мотивації.


·       Лідерська (синонімом цього є вираз «організаторські здібності»).Така обдарованість характеризується здатністю розуміти інших людей, будувати з ними конструктивні взаємини, управляти ними.
·       Художній(музика, танці, живопис, скульптура сцена.)
·       Спортивна.
·       Академічна
·       Інтелектуальна
·       Творча(креативна)

             Кожна обдарована (талановита) дитина -індивідуальність і потребує особливого підходу.Талановуитій дитині необхідно давати не тільки свободу самодіяльності,а й можливість у певних межах обговорювати з дорослими свої наміри.Завдяки такій свободі вона пізнає власні сили, виробляє звичку оперувати своїми розумовими. Фізичними і моральними ресурсами. В результаті виробляється самоповага та здатність критично оцінювати свої здібності ідії.
      Засобом розвитку творчих здібностей учнів є активний діалог»учитель-учень», «учень-учень», «учень-учитель».Важливе значення мають відкриті запитання, що пепередбачають декілька варіантів відповідей.Відшукування відповіді на них у підручнику чи довідковій літературі розвиває у дітей операції мислення: аналіз і синтез, систематизацію та узагальнення.
        Обдаровані діти схильні до пояснень,обґрунтувань, доведення своїх дій під час засвоєння навчального матеріалу. Їм імпонують схеми опори,які надають уроку більш енергійний темп, тому що учні самі виводять правила, виконуючи багато завдань . Схема стає алгоритмом суджень, міркувань і доведень,а вся увага  спрямована не на запам'ятовування або відтворення,а на суть розмірковування,усвідомлення причинно-наслідкових залежностей та звя'зків . Дуже добре сприймають вони коментоване управління як велику можливість для самовираження . Спостереження свідчать, що тут велику роль відіграє творча лабораторія вчителя: набори дидактичних матеріалів,схем таблиць,карток-тобто все, що виконує базисну функцію в організації навчання та керуванням учнів.


 


                                                                                                   


       Розвиток обдарованості виявляється в умовах адаптивної системи навчання, коли відбувається не тільки повідомлення нової інформації, але й навчання навичкам і прийомам самостійної роботи,самоконтролю, ВЗАЄМОКОНТРОЛЮ ДОСЛІДНИЦЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ,ВМІННЮ ФІКСУВАТИ ГОЛОВНЕ У СТИСЛОМУ ВИГЛЯДІ . Найважливіше під час такого навчання- застосування багаторівневих завдань з адаптацією: обсяг і складність збільшуються з кожним наступним рівнем.
В обдарованих дітей висока психочуттєвість,а висловити за допомогою слова свої переживання їм ще складно. Образ вони створюють на базі словникового запасу, який мають. Дуже добре багатьом з них вдаються вірші як засіб самовираження, крім того, рима розвиває в них асоціативне мислення. Подобаються їм словесні ігри(сприяють розвитку мовної культури),наприклад:
·       Складання паліндромів(слів , які однаково читаються зліва направо і права наліво);
·       Складання з одного довгого слова якнайбільше коротких;Зразок: абрикос ( коси, роси, соки, бик, кара, коса,риба, боки,край, краби,сир)
·       Придумування нових  «своїх» слів;
·       Гра у «схожі» слова(синоніми) або протилежні (антоніми)
·       Тлумачення фразеологічних зворотів та висловів, розгадування мовних кросфордів.                                       
Обдаровані діти - майбутній цвіт нації,її інтелектуальна еліта,гордість і честь України.                  
    
            Загадка-до мудрості кладка
Каламбурам і шарадам
Учні завжди будуть раді
     Шарадою називається загадка,в якій зашифроване слово складається з кількох частин, котрі є окремими словами або частинами слова. Слово зашифроване в  шараді, розглядається частинами .Своєрідним різновидом шаради можна вважати мета грами( в зашифрованому під мета граму слові одну букву треба замінити іншою так щоб повністю змінилося значення слова ); анаграми (розв’язуються вони майже так ,як і мета грами,тільки  в них букви потрібно не змінювати, а переставляти);логогрифи(це загадки, в яких за допомогою додавання до зашифрованого слова або вилучення з нього кількох букв утворюється нове слово)
      Подібний вид загадок приваблює дітей ще й тим , що вони можуть самостійно складати різного роду шаради,анаграми,логограми тощо.Після того ,як вони набудуть деяких навичок у цій справі, можна провести гру-змагання:хто швидше складе шараду,використавши для цього наперед задане слово, або хто більше відгадає  їх.
МЕТАГРАМИ
З «в» -прозора і потрібна рідина            Що за диво?Бува  так:
З «с» -крихка і біла, наче сніг,                   З «с» я риба, а з «Ф»-  птах.
                                    речовина.                    (Сазан- фазан)
(Вода-  сода)  
                                                                        З «д»  співаю , веселю,
Якщо із «з»  це візьмеш слово                З  «в» я рибки наловлю
Сильний дощ впаде раптово                   (Дудка- вудка)         
Коли ти «з» на «с» заміниш                ,


(Злива- слива)                                        





- Я інструмент, мене ти знаєш          
У вправній столяра  руці,
А «д» на  «б» як поміняєш,-
В мені потонеш ,як в ріці.
(Долото- болото)

На неї птах сідає,
Вона його гойдає,
Та першу букву як змінить-
Звірятком стане вона вмить.
(Гілка- білка )

Як почнете з букви « д»-
Буде велетень гаїв;
Як почнете з букви « ч»-
Було в славних козаків;
Як почнете з букви «з»-
То,дай Боже, аби не болів.
(Дуб-чуб-зуб)

З «б» я деревом зростаю,


З «д» на землю з ,хмар спадаю,
З «к» у теплий край літаю,
З «м» вагу я визначаю.
(Граб-град-грак-грам)    
З «да»-є  можливість політати
А із «га»-в твердім стані рідина.
(Крила- крига)

Тече собі,хвилюється,
Навколишнім милується,
А «р» на «п» змінити-
Почне пекти й варити.
(Річка- пічка)

 

Невеличкатече річка.
У Дніпро впадає,
Як змінити «р» на «д» -
По тайзі блукає
(Рось- рись)

Як у слові «с» стоїть-
Голос чоловічий чути,
А як букву цю на «к» змінити-
Буде паливо у що злити.
А коли її на «р» змінити-
Зможеш каву там попити.
(Бас-бак-бар)





Анаграми

Багатощогловий  вітрильник я,
А навпаки як слово прочитаєш-
Морського брата рака ім'я взнаєш.
(Барк-краб)

На мені молотять хліб,
Віють,сушать кілька діб,
А якщо з кінця читати-
Миші враз почнуть тікати.
(Тік-кіт)

Лежу я на землі,
Прибита до заліза,
А букви перестав-
В каструлю я полізу.
(Шпала- лапша)

Найвищі на землі вони,
Розкидані по всій планеті,
А в слові місце слів зміни-
Оленів взнаєш головну прикмету.
(Гори- роги)

Хоч росту я із землі,
Дам зерно лише тоді
Коли вдосталь є води.
А якщо з кінця мене читати-
Продуктом харчовим молочним можу  стати.
(Рис-сир)

Коли у слові «р» за «т» стоїть-
Багаттям ,полум' ям палає,
А букви ці місцями поміняти,
То буде вже кому когось
Чи щось охороняти
.(Ватра-варта)

В цій споруді велетенській
Ремонтують кораблі
Океанські та морські.
Назву як її запишеш
Й прочитаєш навпаки,
Таємниці відгадаєш,
Бо до них знайдеш ключі.
( док-код)



 


Немає коментарів:

Дописати коментар